אודך בכל לבב \ הרב נהוראי משה אלביליה

הרב נהוראי משה אלביליה 1 Comment on אודך בכל לבב \ הרב נהוראי משה אלביליה

הרב נהוראי משה אלביליה על תפילה ומעלת ההודאה

23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בשבוע שעבר התפרסם בעולם הישג נדיר הנזקף לזכותה של ישראל. חצי טון מסמכי הגרעין האירני המוצאים את דרכם לישראל. סיפור זה יכול היה להסתיים בכישלון חרוץ, אך בורא עולם סובב את כל הסיבות לטובה. זו יכולה להיות עוד ידיעה בעיתון, אך בעיניים מעמיקות נוכל לראות כמה טובות בורא עולם מרעיף עלינו, כבשה אחת בין שבעים זאבים. ואנו, האם זכרנו להרים עיניים לשמים ולומר למסובב כל הסיבות- תודה?

ישנו מחקר שפורסם לפני מספר שנים בענין קימת האדם בבוקר ממיטתו, במחקר זה מצאו שאדם הקם משנתו עליו לשבת במשך כשתים עשר שניות ולא להעמד מיד, כדי לתת לגוף זמן להגביר את פעימות הלב ולחץ הדם. אך מי שמתבונן בתפילת הבוקר מיד בתחילתה אנו מבינים שלא צריך חוקרים ומדענים שיגלו לנו זאת, אנו מוצאים את נוסח תפילה זה: "מודה, אני, לפניך, מלך, חי, וקיים, שהחזרת, בי, נשמתי, בחמלה, רבה, אמונתך"  שתים עשר מילים שהיהודי פותח בהם את היום לפני מלכו של עולם, ומודה לו שהחזיר לו את הנשמה ברוב טובו וחסדו. כמה תודות אנו חייבים לבורא העולם על כל איבר שפועל בגופנו, על משפחתנו ועל חסדיו המרובים שגומל עמנו.

הודאה פשוטה לבורא העולם מצויה בעיקר אצל נשות הדור הקודם, אינן ידעו לקרוא את התפילה מהסידור, אך על התפילה הן לא פסחו. סבתי שתחי' מיד שקמה משנתה פותחת את חלון ביתה ונעמדת לדבר עם בורא עולם בשפתה שלה, ומבקשת בזכות הצדיקים הקדושים על ילדיה, נכדיה וניניה.  אדם שיסתכל מהצד אולי ישאל את עצמו "האם זוהי תפילה? אבל אם נעמיק בזה נבין שהודאה לה' צריכה לבוא מעומק הלב, מהרגש הפנימי האומר לאדם "אתה אסיר תודה לבורא עולם" , בדיוק כמו אותה תפילה הנאמרת מפנימיות האדם ואינה יכולה לעמוד במקום של 'מצוות אנשים מלומדה'.

האתגרים שיש לאדם בחייו הינם המונעים העיקרים להודאה. לדוגמא אדם אשר קם בבוקר לעמל יומו ולעבודתו, מתלונן ונאנח על עבודתו הקשה הסוחטת את כל כוחותיו, ובאותו הרגע שוכח כמה תודה הוא חייב לבורא על כך שיש לו מקום עבודה, כך הוא מרוויח את משכורתו ואינו נזקק למתנת בשר ודם.

ישנם אנשים אשר לא זכו להיפקד בילדים מספר שנים ובוכים במר נפשם לריבונו של עולם בתפילותיהם שיזכה אותם בדור המשך בעולם הזה, ומשלמים כל הון שבעולם על מנת לזכות למתנה הזו שנקראת ילד. ואילו יש אנשים אשר מבכים תמיד ומתלוננים: "למה הילדים בוכים? למה שוב לכלכו את הבית? נאמר אנו לאותו אדם תגיד תודה לריבונו של עולם שנתן לך ילדים ויש מי שמלכלך לך את הבית הרבה אנשים מתפללים ולצערנו לא זכו לכך…

ההודאה היוצאת מעומק פנימיות האדם יכולה להביא לשמחה אמתית ושלמות למרות ועל אף הקשיים שיש לאדם בעוה"ז.


הכותב הוא רב בית הכנסת "נווא עזרא" בקרית גת



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    מחזק מאוד ישר כוח